Získejte dotaci až 180 000 Kč

Do podání žádostí zbývá

0 dny 00 hod 00 min 00 sec

Postaráme se o veškeré formality spojené s vyřízením dotace. Naši zkušení odborníci zajistí, že všechny potřebné dokumenty budou v pořádku a žádost bude podána správně a včas. S námi získáte maximální podporu bez zbytečných starostí.

1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

Kompletní znění

Aktuální  informace ze Střeodčeského kraje – informace z Vámi příslušného kraje naleznete na stránkách Vašeho kraje

Dne 26. 6. 2023 byl v souladu s usnesením Rady Středočeského kraje č. 011-23/2023/RK ze dne 8. 6. 2023 vyhlášen Program „Výměna zdrojů tepla na pevná paliva ve Středočeském kraji pro nízkopříjmové domácnosti 2″.

Elektronický příjem žádostí o kotlíkovou dotaci bude spuštěn dne 5. 9. 2023 v 10:00 hod.

Zdroj: www.sfzp.cz
https://kr-stredocesky.cz/web/dotace/5.-vyzva

PROGRAM

Výměna zdrojů tepla na pevná paliva ve Středočeském kraji pro nízkopříjmové domácnosti 2“

Rada Středočeského kraje schválila usnesením č. 011-23/2023/RK ze dne 8. 6. 2023 tento Program „Výměna zdrojů tepla na pevná paliva ve Středočeském kraji pro nízkopříjmové domácnosti 2“ (dále jen „Program“)

Článek 1 Úvodní ustanovení

  1. Poskytovatelem dotace dle Programu je Středočeský kraj, který je příjemcem dotace z Operačního programu Životní prostředí 2021-2027, v rámci Cíle politiky 2, Priority 1, Specifického cíle 1.2, Opatření 1.2.3, 45. výzvy Ministerstva životního prostředí ČR pro kraje (dále jen „Poskytovatel“).

  1. Dotací dle tohoto Programu se rozumí peněžní prostředky z rozpočtu Poskytovatele, který jako příjemce dotace dle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů bude peněžní prostředky poskytovat na jednotlivá podporovaná opatření dle Programu v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 250/2000 Sb.“).

  1. Dotace je účelová a lze ji poskytnout na základě žádosti o poskytnutí dotace prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy (dále jen

žádost“), a to i na dokončené realizace dílčího projektu před vyhlášením tohoto Programu; časová způsobilost výdajů konečných uživatelů, tj. příjemců dotace (dále jen „konečný uživatel“) je stanovena od 1. ledna 2021.

  1. Na poskytnutí dotace není právní nárok. Poskytnutím dotace se nezakládá nárok na poskytnutí další dotace z rozpočtu Středočeského kraje či jiných zdrojů státního rozpočtu nebo státních fondů.

  1. O poskytnutí dotace z Programu a uzavření veřejnoprávní smlouvy o jejím poskytnutí (dále jen „smlouva“) rozhoduje Rada nebo Zastupitelstvo Středočeského kraje (dále jen „orgán kraje“) usnesením.

  1. Příjemce dotace je povinen dotaci použít jen k účelu, na který mu byla poskytnuta.

  1. Dotace nemůže být poskytnuta a ani použita k podnikatelské činnosti.

  1. Hlavní a primární komunikace mezi poskytovatelem a konečným uživatelem po podání žádosti o dotaci bude probíhat prostřednictvím e-mailu, nestanoví-li tento Program jinou formu komunikace. Za tímto účelem je konečný uživatel povinen uvést do žádosti e-mailovou adresu schránky, prostřednictvím které bude komunikovat a pravidelně tuto svou e-mailovou schránku kontrolovat. V případě změny e-mailové adresy je konečný uživatel povinen tuto novou adresu bez zbytečného prodlení oznámit Poskytovateli. Uvedené ustanovení nevylučuje využití komunikace prostřednictvím datové schránky anebo prostřednictvím Poskytovatele poštovních služeb, a to ať ze strany Poskytovatele, tak ze strany konečného uživatele. V případě, že ze strany Poskytovatele bude konečnému uživateli e-mailem adresován dokument, s nímž se pojí nebo může pojit vznik nebo zánik práv nebo povinností konečného uživatele (např. výzva k doplnění žádosti), a konečným uživatelem nebude na tento dokument ve lhůtě stanovené v dokumentu nebo v Programu reagováno, zašle Poskytovatel konečnému uživateli tento dokument dodatečně prostřednictvím datové schránky anebo prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb; ke splnění povinnosti konečného uživatele stanoví Poskytovatel lhůtu uvedenou v Programu anebo jinou přiměřenou lhůtu.

Článek 2

Účel dotace a důvody podpory

  1. Účelem dotace je finanční podpora výměny kotle na pevná paliva s ručním přikládáním1 v rodinných domech (včetně trvale obývaných staveb pro rodinnou rekreaci) a v bytových jednotkách bytových domů na území Středočeského kraje k dosažení pozitivního přínosu pro životní prostředí.

  1. Dotace bude poskytována konečným uživatelům pouze na zdroje tepla specifikované ve schváleném textu programového dokumentu Operačního programu Životní prostředí 2021-2027 (OPŽP), tj. na zdroje, které splňují požadavky směrnice

1 Včetně kotlů na tuhá paliva umožňující zároveň ruční i automatickou dodávku paliva do spalovacího prostoru

Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES (Ekodesign) a jejich prováděcích předpisů, přičemž je současně vyžadováno plnění i těch požadavků, které jsou v příslušných nařízeních stanoveny s účinností až od určitého budoucího data.

  1. Předmětem dotace přidělované konečným uživatelům dle tohoto Programu bude podpora výměny původního kotle na pevná paliva s ručním přikládáním 1. nebo 2. emisní třídy za:

    • tepelné čerpadlo,

    • kotel pouze na biomasu s ručním přikládáním včetně akumulační nádrže,

    • kotel pouze na biomasu s automatickým přikládáním,

  1. Výše uvedené pořízené nové tepelné zdroje budou v době instalace v Seznamu výrobků a technologií, které budou k tomuto účelu vedeny Státním fondem životního prostředí ČR (SFŽP ČR) na svt.sfzp.cz. Podpora zařízení v seznamu výrobků a technologií neuvedených je možná za předpokladu, že dojde k prokázání, že výrobek nebo technologie plní technické parametry stanovené v Článku 4, odst. 1, tohoto Programu.

  1. Dílčím projektem se rozumí projekt výměny původního kotle za nový zdroj tepla realizovaný konečným uživatelem.

Článek 3

Objem peněžních prostředků

Předpokládaný celkový objem peněžních prostředků tohoto Programu, který obdrží Středočeský kraj na podporu stanoveného účelu z Operačního programu Životní prostředí 2021-2027 je 224 781 395,35 Kč.

Dle Operačního programu Životní prostředí 2021-2027, Cíle politiky 2, Priority 1, Specifického cíle 1.2, Opatření 1.2.3, 45. výzvy Ministerstva životního prostředí pro kraje, může být předpokládaný celkový objem peněžních prostředků tohoto Programu snížen nebo navýšen v závislosti na počtu podaných a schválených žádostí. Případné snížení nebo navýšení předpokládaného celkového objemu peněžních prostředků tohoto Programu bude oznámeno na internetových stránkách Středočeského kraje v kolonce

Kotlíkové dotace“ na této internetové stránce: https://stredoceskykraj.cz/web/dotace/5.-vyzva

Článek 4

Výše a charakter dotace, uznatelné a neuznatelné náklady

  1. Typy podporovaných aktivit – technické parametry

Podpora na výměnu zdroje tepla bude poskytnuta pouze v případě, kdy je v době podání žádosti nebo byla před realizací výměny stávající rodinný dům, trvale obývaná stavba pro rodinnou rekreaci nebo bytová jednotka v bytovém domě vytápěna kotlem na pevná paliva s ručním přikládáním nesplňujícím min. třídu 3 dle ČSN EN 303-5. Kotle s ručním přikládáním, které jsou dodatečně přestavěné na kotle automatické, přičemž nesplňují požadavky normy a není možné garantovat splnění alespoň 3. třídy, jsou považovány pro účely tohoto Programu za kotle s ručním přikládáním nesplňující min. třídu 3 dle ČSN EN 303-5.

Podporu je možno poskytnout i v případě, kdy je rodinný dům, trvale obývaná stavba pro rodinnou rekreaci, bytová jednotka v bytovém domě vytápěna dvěma zdroji, tj. kotlem na pevná paliva s ručním přikládáním a dále např. kotlem na zemní plyn, elektrokotlem aj. V takovém případě je nutné, aby bylo zajištěno a žadatelem prokázáno, že kotel na pevná paliva s ručním přikládáním může plnit nebo plnil funkci hlavního zdroje vytápění v rodinném domě, bytové jednotce nebo trvale prokázané obývané stavbě pro rodinnou rekreaci s vlastním zdrojem vytápění a samostatnou otopnou soustavou a že je prokazatelně v provozu v době podání žádosti nebo byl v provozu před realizací výměny zdroje. Nepřijatelné jsou však dílčí projekty v objektech, ve kterých je dodávka tepla zajišťována ze soustavy zásobování tepelnou energií podle definice uvedené v § 2 odst. 2 písm. c) bodě 14 zákona č. 458/2000 Sb., energetického zákona.

    1. Kotel na biomasu

V případě realizace kotlů na biomasu jsou podporovány pouze kotle splňující požadavky nařízení komise (EU) č. 2015/1189 ze dne 28. dubna 2015, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign kotlů na pevná paliva. Předepsané parametry musí kotle splnit pro všechna paliva určená výrobcem a všechny použitelné způsoby přikládání, které jsou určeny výrobcem.

Zařízení musí splňovat min. parametry energetické třídy A+.

Specifické podmínky:

  • V případě kotlů s ručním přikládáním je vyžadováno současné užití akumulační nádoby o minimálním objemu (včetně případného zásobníku teplé vody TUV, pokud je tímto kotlem ohříván):

  • 55 l/kW instalovaného výkonu kotle,

  • nebo

  • stanoveném výpočtem dle části 4.4.6 ČSN 303-5 ,,Kotle pro ústřední vytápění“, za předpokladu, že nejde o objem nižší než stanovený výrobcem a uvedený v návodu k montáži kotle.

  • Požadavek na užití akumulační nádoby se nevztahuje na kotle, které umožňují provoz při tepelném výkonu rovném nebo nižším než 30 % jmenovitého výkonu a které byly za těchto podmínek certifikovány a výrobce nepožaduje instalaci akumulační nádoby v návodu k montáži.

  • Kotle bez řízeného přísunu spalovacího vzduchu pomocí ventilátoru nejsou podporovány.

  • U automatických kotlů nesmí jejich konstrukční řešení umožňovat ruční dodávku paliva do ohniště. To znamená, že jakékoliv konstrukční části kotlového tělesa nelze využít jako roštu pro ruční přikládání paliva a jeho spalování prohořívacím či odhořívacím způsobem. Pokud tato podmínka není splněna, je kotel z hlediska podmínek Programu považován za kotel s ručním přikládáním paliva.

  • Vždy musí dojít k výměně celého kotlového tělesa (není možná podpora přestavby stávajícího kotle).

Podporované jsou i kotle, které jsou vzhledem ke své konstrukci zařazeny v Seznamu výrobků a technologií pro kotlíkové dotace (SVT) jako automatické (samočinné), umožňují ale zároveň i ruční dodávku paliva. V případě pořízení tohoto typu automatického kotle s možností ruční dodávky paliva je nutné splnění výše uvedených podmínek týkajících se objemu akumulační nádoby dle registrace v Seznamu výrobků a technologií.

    1. Tepelné čerpadlo

V případě realizace elektrických tepelných čerpadel jsou podporována čerpadla, která splňují parametry definované nařízením Komise (EU) č. 813/2013, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign ohřívačů pro vytápění vnitřních prostorů a kombinovaných ohřívačů.

V případě realizace plynových tepelných čerpadel jsou podporována čerpadla, která splňují parametry definované nařízením Komise (EU) č. 813/2013, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign ohřívačů pro vytápění vnitřních prostorů a kombinovaných ohřívačů.

Nejsou podporována tepelná čerpadla typu vzduch-vzduch. Zařízení musí splňovat min. paramenty energetické třídy A+.

  1. Instalaci nového zdroje tepla vč. prací s tím souvisejících není možné provést svépomocí, s výjimkou případu, kdy samotná osoba konečného uživatele je zároveň osobou oprávněnou (viz níže). V daném případě si může konečný uživatel v rámci způsobilých výdajů nárokovat pouze výdaje na materiál, nikoliv na provedené práce. V ostatních případech je nutné vždy provést instalaci nového zdroje vč. prací s tím souvisejících dodavatelem jako osobou oprávněnou.

Instalaci vybraných zařízení vyrábějící energii z obnovitelných zdrojů energie (v podmínkách tohoto Programu se jedná o tepelné čerpadlo a kotel pouze na biomasu s ručním nebo automatickým přikládáním) může podle § 7 odst. 4 písm. b) zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů provádět pouze osoba oprávněná, která musí zajistit, aby fyzická instalace byla provedena osobou, která je držitelem osvědčení o získání profesní kvalifikace podle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ne starší než 5 let. Seznam těchto osob je uveden na těchto internetových adresách: https://www.mpo.cz/dokument167893.html a www.aptt.cz/zkousky-oze.php.

  1. V rámci Programu nelze podporovat:

  • výměnu stávajícího kotle na pevná paliva s ručním přikládáním mimo území Středočeského kraje,

  • výměnu stávajícího kotle na pevná paliva s automatickým přikládáním,

  • výměnu stávajících kamen, krbových kamen, krbu (a to i v případě jejich napojení na otopnou soustavu),

  • výměnu stávajícího kotle spalujícího výhradně biomasu za kotel spalující uhlí, ani za kotel spalující uhlí a biomasu,

  • výměnu stávajícího kotle na pevná paliva za elektrokotel (s výjimkou elektrokotle jako bivalentního zdroje k tepelnému čerpadlu),

  • výměnu stávajícího kotle na pevná paliva za plynový kotel,

  • výměnu zdroje tepla v rodinných domech, trvale obývaných stavbách pro rodinnou rekreaci, bytových jednotkách v bytových domech, kde byl v minulosti, nejdříve od 1. 1. 2009, zdroj podpořen z programů Zelená úsporám, Nová zelená úsporám, ze společných programů na podporu výměny kotlů (kraje a Ministerstvo životního prostředí), nebo z kotlíkových dotací v rámci OPŽP 2014-2020, v rámci OPŽP 2021-2027 či Programu NZÚ-AMO. Ve všech případech, kdy byl zdroj podpořen z některého z jiných dřívějších dotačních titulů, musí být dodrženy podmínky udržitelnosti dle tehdejších pravidel podpory zakotvené ve smlouvě o poskytnutí podpory,

  • výměnu zdrojů v objektech ve vlastnictví nebo spoluvlastnictví právnických osob,

  • nový tepelný zdroj, pokud jím je kotel na pevná paliva – uhlí,

  • nový tepelný zdroj, pokud jím je kotel na pevná paliva – kombinovaný kotel uhlí/biomasa s ruční dodávkou paliva nebo s automatickou dodávkou paliva,

  • fotovoltaické systémy,

  • výměnu kotle 3,4 nebo 5 třídy dle ČSN EN 303-5,

  • výměnu solárně-termické soustavy pro přitápění nebo přípravu teplé užitkové vody.

  1. Podpora fyzickým osobám je poskytována formou dotace ve výši 95 % ze způsobilých výdajů dílčího projektu, a to s následujícími limity:

Nový zdroj tepla

Max. dotace

Kotel na biomasu s ručním přikládáním, včetně akumulační nádoby

130 000 Kč

Kotel na biomasu s automatickým přikládáním

130 000 Kč

Tepelné čerpadlo

180 000 Kč

5. Procentní míra výše dotace se aplikuje na vynaložené způsobilé výdaje. Na základě jednotlivých typů nově pořízených tepelných zdrojů jsou stanoveny limity stejně jako procento dotace nově pořízeného typu zdroje. Za doložení všech požadovaných dokladů zodpovídá konečný uživatel. Poskytovatel právo vyžádat si pro upřesnění v období administrace žádosti a následně závěrečné dokumentace i další podklady nezbytné pro vyplacení dotace.

  1. Za způsobilé výdaje na úrovni projektu fyzické osoby jsou obecně považovány náklady na stavební práce, dodávky a služby bezprostředně související s předmětem podpory od 1. ledna 2021.

Za způsobilé výdaje jsou považovány zejména:

    1. stavební práce, dodávky a služby spojené s realizací kotle na biomasu včetně nákladů na úpravu spalinových cest,

    2. stavební práce, dodávky a služby spojené s realizací tepelného čerpadla,

    3. stavební práce, dodávky a služby související s realizací nové otopné soustavy nebo úpravou stávající otopné soustavy, včetně dodávky a instalace akumulační nádoby nebo kombinovaného bojleru, vždy v návaznosti na realizaci nového zdroje tepla pro vytápění,

    4. náklady na zkoušky nebo testy související s uváděním nového zdroje vytápění do stavu způsobilého k užívání a k prokázání splnění technických parametrů, ovšem pouze v období do uvedení nového tepelného zdroje do trvalého provozu,

    5. náklady na projektovou dokumentaci nového tepelného zdroje včetně nákladů souvisejících s administrací žádosti o podporu.

  1. Za nezpůsobilé výdaje jsou považovány náklady na stavební práce, dodávky a služby související s výměnou zdrojů tepla, které vznikly před 1. lednem 2021.

Dále jsou za nezpůsobilé výdaje obecně považovány:

    1. výdaje, které nesouvisí s instalací nového zdroje tepla, zejména pak daně, s výjimkou DPH zahrnuté do ceny pořizovaného zařízení či služeb,

    2. poplatky za související povolení (např. stavební povolení, správní poplatky aj.),

    3. náklady na nákup věcí osobní potřeby, které nesouvisejí s realizací dílčího projektu,

    4. úhrada úvěrů a půjček,

    5. penále, pokuty,

    6. běžné provozní náklady (např. telefonní služby, energie, poplatky za připojení k síti, poštovné, balné, doprava, bankovní poplatky),

    7. náklady na právní spory,

    8. stavební práce, dodávky a služby spojené s realizací kotle výhradně na uhlí,

    9. stavební práce, dodávky a služby s realizací kombinovaného kotle uhlí/biomasa s ruční dodávkou paliva, včetně akumulační nádrže, nebo kombinovaného kotle uhlí/biomasa s automatickou dodávkou paliva

    10. stavební práce, dodávky a služby spojené s realizací solárně termické soustavy pro přitápění nebo přípravu teplé užitkové vody (TUV).

  1. Výdaj odpovídá cenám v místě, čase obvyklém a je vynaložen v souladu s pravidlem 3E, tj. zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.

  1. Výdaj vznikl a byl vynaložen v souladu s legislativou ČR a EU, v souladu s podmínkami Operačního programu Životní prostředí 2021-2027 a dalšími závaznými dokumenty, zejména se smlouvou a s tímto Programem. Výdaj vznikl výhradně v souvislosti s předmětem dotace.

  1. Výdaj, který skutečně vznikl, musí být řádně identifikovatelný, prokazatelný a doložitelný. Způsobilý výdaj musí být řádně doložen dokladem obsahujícím všechny náležitosti daňového dokladu dle zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví (např. fakturou, paragonem apod.).

  2. Konečný uživatel je povinen zajistit, aby v doložených dokladech bylo podrobně rozepsáno plnění ze strany dodavatele, zejména rozepsaný rozsah provedených služeb a dodávky s ohledem na posouzení způsobilosti výdaje. Způsobilý výdaj musí být prokazatelně zaplacen (přijatelná je hotovostní i bezhotovostní úhrada) a doložen relevantním dokladem o úhradě. Za vznik výdaje se považuje okamžik reálného uskutečnění požadovaného plnění (např. datum uskutečnění zdanitelného plnění na faktuře u plátců DPH, datum reálného vykonání prací, datum dodání předmětu podpory apod.). Úhradou výdaje se rozumí vynaložení finančních prostředků (hotovostně či bezhotovostně), s nimiž je spojen nárok na odpovídající plnění (např. platba dodavateli).

  1. Výdaj se vztahuje k dílčímu projektu konečného uživatele realizovaného na území Středočeského kraje.

  1. Jestliže konečný uživatel neprokáže splnění kritérií způsobilosti výdaje, nelze považovat výdaj za způsobilý a nelze jej v rámci dotace proplatit.

Článek 5

Lhůta pro podání žádostí

Lhůta pro podání žádostí je stanovena

od 5. září 2023 od 10:00 do 31. srpna 2024 do 23:59 hodin.

Poskytovatel dotace si vyhrazuje právo ukončit v případě naplnění absorpční kapacity příjem žádostí dříve než ve stanoveném termínu. Tato skutečnost bude oznámena na internetových stránkách Středočeského kraje v kolonce „Kotlíkové dotace“.

Článek 6 Způsob podání žádosti

  1. Žádost o poskytnutí dotace (dále jen „žádost“) bude podána ve dvou krocích:

    1. Prvním krokem je vyplnění a odeslání žádosti v elektronickém systému, kde bude vygenerován unikátní kód a pořadové číslo žádosti. V tomto prvním kroku se k žádosti nepřipojují přílohy. Řádně vyplněná žádost v elektronické podobě musí být elektronicky odeslána v termínu pro podání žádostí, tj. od 5. září 2023 od 10:00 do 31. srpna 2024 do 23:59 hodin.

Datum a čas přijetí žádosti v elektronické podobě je rozhodující pro stanovení pořadí žádostí, dle kterého bude poskytována dotace až do vyčerpání peněžních prostředků alokovaných v tomto Programu.

Žádost v elektronické podobě odeslaná před termínem zahájení příjmu nebo po termínu ukončení příjmu žádostí nebude přijata a z důvodu nedodržení podmínek Programu bude vyřazena.

    1. V druhém kroku je konečný uživatel povinen doručit nejpozději do 30 pracovních dní od data odeslání žádosti v elektronické podobě vygenerovanou žádost, a to jedním z následujících způsobů:

ba) vygenerovanou, vytištěnou a podepsanou žádost v listinné papírové podobě se všemi náležitostmi a přílohami v obálce na adresu Krajského úřadu Středočeského kraje, Zborovská 11, Praha 5, PSČ 150 21, a to osobně do podatelny v úředních hodinách, které jsou zveřejněny na internetových stránkách Poskytovatele, nebo prostřednictvím poštovních či kurýrních služeb.

V případě doručení listinné papírové podoby žádosti prostřednictvím pošty či kurýrní služby je rozhodující datum doručení na Krajský úřad Středočeského kraje, nikoliv datum předání zásilky poště či kurýrní službě k přepravě.

Obálka s vygenerovanou žádostí musí být označená jménem, příjmením, adresou, PSČ a číslem žádosti konečného uživatele. Na obálce musí být uvedeno: Žádost o dotaci z Programu „Výměna zdrojů tepla na pevná paliva ve Středočeském kraji pro nízkopříjmové domácnosti 2“.

V případě, že nebude žádost v termínu do 30 pracovních dní od data odeslání žádosti v elektronické podobě doručena v listinné papírové podobě do podatelny Krajského úřadu Středočeského kraje, bude tato žádost vyřazena z důvodu nedodržení podmínek Programu.

Listinná papírová podoba žádosti musí být podepsána konečným uživatelem, tj. vlastníkem nemovitosti, ve které být výměna uskutečněna, případně jinou oprávněnou osobou (např. zmocněncem na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem, případně zákonným zástupcem).

bb) vygenerovanou žádost ve formátu pdf spolu se všemi náležitostmi a přílohami ve formátu pdf prostřednictvím datové schránky na Krajský úřad Středočeského kraje; identifikátor datové schránky Středočeského kraje: keebyyf. Konečný uživatel zašle žádost prostřednictvím své vlastní datové schránky, případně bude zaslána prostřednictvím datové

schránky jiné oprávněné osoby (např. zmocněnce na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem, případně zákonného zástupce); na žádost zaslanou z odlišné datové schránky bude hleděno, jako by nebyla vůbec doručena.

V případě, že nebude žádost v termínu do 30 pracovních dní od data odeslání žádosti v elektronické podobě doručena prostřednictvím datové schránky, bude tato žádost vyřazena z důvodu nedodržení podmínek Programu.

  1. Konečný uživatel je povinen si pořídit kopii žádosti včetně příloh a předložit je v případě uskutečnění veřejnosprávní kontroly na místě kontrolním orgánem.

  1. Za správnost a úplnost žádosti včetně všech požadovaných příloh a čestných prohlášení v žádosti vždy odpovídá konečný uživatel.

Článek 7

Definice žadatele a domácnosti

  1. Žadatel (= konečný uživatel) je vlastník nebo spoluvlastník rodinného domu, bytové jednotky v bytovém domě, nebo trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci, který zároveň v rodinném domě, bytu nebo trvale obývané stavbě pro rodinnou rekreaci trvale bydlí (tzn. kde se žadatel, jako fyzická osoba, trvale zdržuje, kde skutečně bydlí). Pokud zde nemá trvalý pobyt, pak v čestném prohlášení uvede, že má v nemovitosti bydliště. V případě trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci je žadatel povinen prokazatelně doložit trvalý pobyt některého z členů domácnosti počínající 24 měsíců nebo více před podáním žádosti o podporu. Trvalý pobyt lze prokázat zápisem adresy místa realizace v občanském průkazu nebo výpisem z Registru obyvatel.

  1. Rodinný dům je stavba pro bydlení, ve které dle § 2 vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, ve znění pozdějších předpisů, kde více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé rodinné bydlení a je k tomuto účelu určena a užívána, v níž jsou nejvýše tři samostatné byty a má nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví. Za rodinný dům je pro účely podpory považována obytná část zemědělské usedlosti (statku), která splňuje definici pro byt. Za rodinný dům se nepovažují rodinné domy či jiné budovy, které jsou z poloviny nebo větší části podlahové plochy užívány v rozporu s účelem „trvalého rodinného bydlení“ (hotely, penziony, kanceláře apod.). Za podlahovou plochu je považována celková vnitřní podlahová plocha všech podlaží budovy vymezená vnitřním lícem konstrukcí tvořících obálku budovy. Pro účely Programu nejsou za rodinný dům považovány také stavby, které nejsou spojeny se zemí pevným základem, stavby dočasné a výrobky plnící funkci stavby.

  1. Bytový dům je stavba pro bydlení, ve které více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé bydlení a je k tomuto účelu určena a užívána (§2, písm. a), bod 1 vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území). Za bytový dům se pro potřeby Programu nepovažují bytové domy, které jsou užívány v rozporu s účelem „trvalého bydlení“ (ubytovny, kanceláře, rekreační ubytování apod.). Pro účely Programu je za podlahovou plochu považována celková vnitřní podlahová plocha všech podlaží budovy vymezená vnitřním lícem konstrukcí tvořících obálku budovy.

  1. Bytová jednotka zahrnuje byt jako prostorově oddělenou část domu a podíl na společných částech nemovité věci vzájemně spojené a neoddělitelné. Bytová jednotka je věc nemovitá.

  1. Trvale obývaná stavba pro rodinnou rekreaci je stavba pro ve smyslu písm. b), §2 vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, ve znění pozdějších předpisů, která je prokazatelně užívána k trvalému bydlení.

  1. Vlastník nebo spoluvlastník nemovitosti může být žadatelem v následujících případech:

    1. žadatel a všichni členové jeho domácnosti pobírají ke dni podání žádosti o podporu starobní důchod nebo invalidní důchod pro invaliditu 3. stupně (ve smyslu §4, odst. 1 zákona č. 155/1955 Sb., o důchodovém pojištění),

    1. žadatel (nebo některý z členů jeho domácnosti) v období od 1. 1. 2022 do doby podání žádosti o podporu pobíral příspěvek na bydlení (dávka státní sociální podpory dle zákona č. 177/1995 Sb., o státní sociální podpoře). Není nutné, aby příspěvek pobíral po celou dobu.

  1. Domácnost tvoří kromě žadatele i další osoby, které mají trvalý pobyt v dotčené nemovitosti, a dále ostatní osoby, které s žadatelem trvale bydlí. V případě, že osoba s trvalým pobytem ve skutečnosti bydlí jinde, označí žadatel tuto osobu v žádosti (čestným prohlášením). Počet členů domácnosti je rozhodný k datu podání žádosti o podporu.

V případě rodinného/bytového domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci o více bytech (bytových jednotkách), kdy je celý dům/více bytů (bytových jednotek) vytápěn jedním zdrojem tepla, jsou za členy jedné domácnosti považovány všechny osoby s bydlištěm v tomto domě/bytech (bytových jednotkách). V případě, kdy je každý byt (bytová jednotka) vytápěn jiným zdrojem tepla, jsou za členy domácnosti považovány pouze osoby bydlící v tomto bytě (bytové jednotce).

  1. Pokud má rodinný/bytový dům více bytových jednotek, ale dle Katastru nemovitostí nejsou jednotky zapsány každá na samostatném listu vlastnictví, může být na takovou nemovitosti podána pouze 1 žádost. Pokud je každá bytová jednotka v takovém rodinném/bytovém domě zapsána na samostatném listu vlastnictví, může být žádost podána na každou bytovou

jednotku v rodinném/bytovém domě samostatně a zároveň musí být taková bytová jednotka vytápěna původním vlastním samostatným zdrojem tepla.

Článek 8

Počet žádostí, okruh způsobilých konečných uživatelů

  1. Konečný uživatel může mít podanou pouze jednu žádost.

  1. Konečný uživatel, který již dotaci na výměnu kotle obdržel (např. z dotačního titulu SFŽP), nemůže po dobu realizace a udržitelnosti dílčího projektu znovu podat další žádost o poskytnutí dotace ke stejnému rodinnému domu, bytové jednotce v bytovém domě, nebo trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci na stejný předmět dotace, a to ani z jiných dotačních titulů Poskytovatele.

  1. V případech, kdy je v rodinném domě, bytové jednotce v bytovém domě, nebo trvale obývané stavbě pro rodinnou rekreaci provozována i drobná podnikatelská činnost, může být její význam považován za sekundární, pokud je objekt určen k bydlení a kolaudačním souhlasem nedošlo k dílčí změně užívání stavby. A to za předpokladu, že takovýto typ podnikatelské činnosti má čistě lokální charakter a nedochází k naplnění znaků veřejné podpory.

  1. Právo vlastníka/spoluvlastníka rodinného domu, bytové jednotky v bytovém domě, nebo trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci nakládat s ní nesmí být omezeno soudcovskou či exekutorskou zástavou vyjma zástavy z důvodu hypotéky a půjčky pro úpravu bydlení a dále nesmí být nařízena exekuce či výkon rozhodnutí prodejem rodinného domu, bytové jednotky v bytovém domě nebo trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci, v nichž je realizován dílčí projekt konečného uživatele.

  1. Objekt, kde dochází k výměně kotle na pevná paliva s ručním přikládáním za tepelné čerpadlo, kotel pouze na biomasu s ručním přikládáním nebo kotel pouze na biomasu s automatickým přikládáním, musí splňovat definici rodinného domu, bytové jednotky v bytovém domě, nebo trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci, a to od okamžiku podání žádosti až do ukončení povinné udržitelnosti dílčího projektu, tj. do 31. 12. 2031.

  1. V případě, že bude v dílčím projektu zastupovat konečného uživatele zmocněná osoba, je nutné doložit udělení plné moci konečného uživatele (zmocnitele) této osobě (zmocněnci) s uvedením rozsahu plné moci. Plná moc se může vztahovat na veškeré úkony související s žádostí o dotaci a realizací výměny zdroje tepla. Pokud se plná moc vztahuje i na podpis žádosti, či smlouvy o poskytnutí dotace včetně jejích dodatků, musí být podpis zmocnitele na plné moci úředně ověřen a plná moc musí být doručena v originále, nebo musí být zkonvertována do elektronické podoby v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., pokud bude zaslána datovou schránkou zmocněnce. Jestliže plná moc nezahrnuje zmocnění k podpisu žádosti, smlouvy o poskytnutí dotace včetně jejích dodatků, podpisy není nutné úředně ověřovat. Udělení plné moci konečného uživatele nezbavuje odpovědnosti za realizaci dílčího projektu a za dodržení podmínek Programu.

Článek 9 Povinné přílohy žádosti

Povinné přílohy k listinné papírové verzi žádosti či k žádosti zaslané prostřednictvím datové schránky jsou:

  • fotodokumentace původního/stávajícího kotle před výměnou, včetně štítku s uvedením typu a výkonu kotle, pokud na kotli je. Fotodokumentace musí zahrnovat celkový pohled kotelny s prokazatelnými stavebními prvky (např. podlaha, dveře, okna, strop, světla, potrubí, rozvody apod.) a musí obsahovat čelní a boční pohled na celý kotel napojený na rozvody otopné soustavy a napojení na komínové těleso tak, aby bylo možné jednoznačně identifikovat samotný kotel i jeho připojení. V případě rekonstrukce původní kotelny doporučujeme průběžně pořizovat fotodokumentaci celého původního prostoru kotelny před i po její úpravě pro její případné doložení na vyžádání Poskytovatele nebo kontrolního orgánu. Použijte vzor fotodokumentace uvedený v příloze „Doporučená fotodokumentace původního kotle“. Fotografie musí být v ostré a jasné kvalitě. Minimální počet doložených fotografií musí být 3,

  • kopie Dokladu o kontrole technického stavu a provozu stávajícího spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva s ručním přikládáním o jmenovitém tepelném příkonu 10-300 kW včetně, sloužícího jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění, tzn. původního kotle (kotle před výměnou) napojeného na otopnou soustavu vystavený odborně způsobilou osobou. Dokument primárně slouží k potvrzení relevantní emisní třídy stávajícího zdroje2,

  • potvrzení o pobírání starobního nebo invalidního důchodu pro invaliditu 3. stupně, nebo potvrzení o pobírání příspěvku na bydlení (v období od 1. 1. 2022 do doby podání žádosti),

2 V souvislosti s novelou zákona o ochraně ovzduší, která vešla v účinnost 1. 9. 2018, je v případech, kdy není výrobce zdroje schopen zajistit odborně způsobilou osobu za vyhláškou stanovený referenční finanční limit, možné využít odborně způsobilou osobu jiného výrobce oprávněnou k provádění kontrol stejného typu zdroje. Pokud zvolí konečný uživatel jinou odborně způsobilou osobu, bude muset na požádání Poskytovatele předložit komunikaci s výrobcem, ze které vyplývá, že mu výrobce není schopen vhodnou odborně způsobilou osobu doporučit. Za odborně způsobilou osobu je dle aktuálního znění zákona o ochraně ovzduší považována fyzická osoba, která byla proškolena výrobcem spalovacího stacionárního zdroje a má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě a je uvedena v databázi odborně způsobilých osob (https://ipo.mzp.cz).

  • doklady prokazující, že žadatel nebo člen jeho domácnosti ve stavbě pro rodinnou rekreaci trvale bydlí minimálně 24 měsíců před podáním žádosti. Trvalé bydlení ve stavbě pro rodinnou rekreaci lze prokázat zápisem trvalého pobytu na adrese místa realizace výměny zdroje tepla v občanském průkazu nebo výpisem z Registru obyvatel,

  • formulář Údaje o členech domácnosti vyplněný jednotlivě pro všechny členy domácnosti žadatele,

  • vyplněné čestné prohlášení žadatele o kotlíkovou dotaci o místě trvalého bydliště (vyplňuje se pouze v případě, že žadatel nemá trvalý pobyt dle občanského průkazu v místě realizace výměny zdroje tepla),

  • vyplněné čestné prohlášení osob s trvalým pobytem v místě realizace výměny zdroje tepla (vyplňuje se pouze v případě, že osoba má v místě realizace výměny zdroje tepla trvalý pobyt dle občanského průkazu, ve skutečnosti ale bydlí jinde),

  • kopie smlouvy o zřízení běžného účtu u peněžního ústavu, popř. potvrzení o vedení běžného účtu u peněžního ústavu, na kterém bude uvedené jméno, příjmení, trvalé bydliště a datum narození konečného uživatele. Běžný účet musí být založen na osobu konečného uživatele,

  • originál plné moci, jestliže je konečný uživatel zastoupen zmocněncem a žádost je zaslána v listinné papírové podobě. V případě zaslání žádosti prostřednictvím datové schránky zašle konečný uživatel spolu s žádostí i elektronicky zkonvertovanou plnou moc. Podpis konečného uživatele (zmocnitele) na plné moci musí být úředně ověřen pouze v případě, že je plná moc udělována konečným uživatelem i k podpisu žádosti, smlouvy a jejich dodatků. Pro ostatní úkony není ověřování podpisů nutné,

  • ověřená kopie dokumentu, která se týká oprávnění k zastupování konečného uživatele (např. rozhodnutí soudu), je-li konečný uživatel zastoupen oprávněnou osobou. V případě zaslání žádosti prostřednictvím datové schránky zašle konečný uživatel dokument zkonvertovaný do elektronické podoby,

  • čestné prohlášení zákonného zástupce, že je zákonným zástupcem nezletilého konečného uživatele. Podpis zákonného zástupce musí být úředně ověřen. V případě zaslání žádosti prostřednictvím datové schránky zašle konečný uživatel čestné prohlášení s úředně ověřeným podpisem zkonvertované do elektronické podoby.

V případě spoluvlastnictví k nemovitosti jsou povinné přílohy k listinné papírové verzi žádosti či k žádosti zaslané prostřednictvím datové schránky:

  • písemný souhlas spoluvlastníků většinového nebo polovičního podílu k realizaci nového zdroje tepla a dalších souvisejících opatření v rodinném domě, bytové jednotce v bytovém domě, nebo trvale obývané stavbě pro rodinnou rekreaci,

  • písemný souhlas druhého z manželů v případě vlastnictví rodinného domu/bytové jednotky/trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci/bytové jednotky bytového domu nebo podílu na nich v rámci společného jmění manželů k realizaci nového zdroje tepla a dalších souvisejících opatření v dotčené nemovitosti,

  • písemný souhlas vlastníka pozemku v případě, kdy vlastník nemovitosti je odlišný od vlastníka pozemku, na němž se nemovitost nachází.

STŘEDOČESKÝ KRAJ JE OPRÁVNĚN SI VYŽÁDAT DALŠÍ DOKUMENTY SOUVISEJÍCÍ S DOTACÍ A S PROVEDENÍM VEŘEJNOSPRÁVNÍ KONTROLY NA MÍSTĚ V PŘÍPADĚ, ŽE PŘEDLOŽENÉ DOKUMENTY JSOU NEJEDNOZNAČNÉ, NEJASNÉ ČI

NEÚPLNÉ.

Článek 10

Hodnocení žádosti a lhůta pro rozhodnutí o žádosti

  1. Předmětem hodnocení žádosti bude zjišťování, zda žádost je v souladu s podmínkami Programu. Hodnocení bude provedeno nejpozději do 75 pracovních dní od doručení žádosti v papírové listinné podobě do podatelny Krajského úřadu Středočeského kraje či od doručení žádosti prostřednictvím datové schránky.

  1. V případě zjištění nedostatků v žádosti je konečný uživatel emailem vyzván k doplnění žádosti ve lhůtě 30 pracovních dní. Pokud konečný uživatel v uvedené lhůtě žádost řádně nedoplnil, bude vyzván písemně prostřednictvím pošty (v případě konečných uživatelů, kteří nejsou držiteli datové schránky) anebo prostřednictvím datové schránky (v případě konečných uživatelů, kteří jsou držiteli datové schránky), aby tak učinil nejpozději ve lhůtě 15 pracovních dní od doručení této výzvy. Pokud konečný uživatel ani ve lhůtě uvedené v předchozí větě žádost řádně nedoplní, je žádost vyřazena z důvodu nedodržení podmínek Programu. Den odeslání výzvy se do uvedených lhůt nezapočítává.

  1. Konečný uživatel se zavazuje, že:

    • údaje uvedené v žádosti, které se týkají jména, příjmení, trvalého bydliště a místa realizace u konečného uživatele, souhlasí s údaji uvedenými na listu vlastnictví,

      • veškeré údaje uvedené v žádosti jsou pravdivé,

      • není nařízena exekuce či výkon rozhodnutí prodejem rodinného domu, bytové jednotky v bytovém domě nebo trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci, v nichž je realizován dílčí projekt konečného uživatele,

      • podepsaná žádost, která bude doručena do podatelny Krajského úřadu nebo žádost zaslaná prostřednictvím datové schránky bude mít vygenerované pořadové číslo a bude mít požadovaný unikátní kód. Tento kód na vygenerované a podepsané žádosti v listinné papírové podobě nebo na žádosti zaslané prostřednictvím datové schránky, bude souhlasit s kódem žádosti v elektronické podobě.

  1. Kritériem pro hodnocení žádosti je její soulad s tímto Programem. Hodnocení provede administrátor, kterým je Krajský úřad Středočeského kraje. Výsledkem bude hodnocení, že „Žádost je v souladu s Programem“ nebo „Žádost není v souladu s Programem“.

  1. O poskytnutí dotace z rozpočtu Středočeského kraje dle tohoto Programu a uzavření smlouvy rozhoduje podle pořadí žádostí v rozsahu pravomocí daných zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů orgán kraje usnesením. Orgán kraje může schválit i žádosti o poskytnutí dotace dle tohoto Programu nad rámec předpokládaného celkového objemu peněžních prostředků, který je uveden v článku 3 tohoto Programu a vytvořit ze schválených žádostí „Zásobník žádostí“. Zařazením žádostí o poskytnutí dotace do „Zásobníku žádostí“ nevzniká právní nárok na poskytnutí dotace a nevztahují se na ně výše uvedené lhůty. Ty jsou relevantní až po jejich vyjmutí ze zásobníku.

O uzavření smluv s žadateli, jejichž žádosti jsou v „Zásobníku žádostí“, rozhodne orgán kraje podle pořadí podání žádostí v případě, že

    • zcela zřejmě nebude vyčerpán předpokládaný celkový objem peněžních prostředků, který je uveden v článku 3 tohoto Programu,

    • dojde k navýšení předpokládaného celkového objemu peněžních prostředků, který je uveden v článku 3 tohoto Programu, a to nejpozději do 31. 12. 2024.

O neuzavření smluv s žadateli, jejichž žádosti jsou zařazeny v „Zásobníku žádostí“, rozhodne orgán kraje v případě, že zcela zřejmě bude vyčerpán předpokládaný celkový objem peněžních prostředků, který je uveden v článku 3 tohoto Programu, a to včetně případného navýšení předpokládaného celkového objemu peněžních prostředků, který je uveden v článku 3 tohoto Programu, a to nejpozději do 31. 12. 2024.

  1. Na základě usnesení orgánu kraje budou koneční uživatelé e-mailem informováni o schválení poskytnutí dotace včetně maximální výše dotace, případně o zařazení žádosti do „Zásobníku žádostí“, případně o schválení uzavření smlouvy u žádostí zařazených do „Zásobníku žádostí“ nebo o rozhodnutí o neposkytnutí dotace, a to nejpozději do 20 pracovních dní ode dne příslušného rozhodnutí orgánu kraje.

  1. Jestliže orgán kraje schválil poskytnutí dotace a uzavření smlouvy, bude konečnému uživateli do 60 pracovních dní od rozhodnutí orgánu kraje zaslán e-mailem návrh smlouvy s výzvou k jejímu podpisu. Konečný uživatel je povinen zaslaný návrh smlouvy zkontrolovat a vytisknout ve dvou výtiscích.

Konečný uživatel nesmí text návrhu smlouvy změnit. Pokud konečný uživatel text návrhu smlouvy změní, zaniká nárok na dotaci.

Konečný uživatel oba výtisky návrhu smlouvy podepíše a doručí na podatelnu Krajského úřadu Středočeského kraje, buď osobně anebo prostřednictvím poštovních služeb, a to do 40 pracovních dní od dne odeslání návrhu smlouvy Poskytovatelem na jeho e-mailovou adresu. Pokud nebudou oba výtisky návrhu smlouvy do 40 pracovních dní ode dne odeslání návrhu smlouvy Poskytovatelem podepsány konečným uživatelem a doručeny v listinné papírové podobě na Krajský úřad Středočeského kraje, zaniká nárok na dotaci.

  1. V případě, že žádosti o poskytnutí dotace nebude vyhověno, je konečný uživatel oprávněn v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů podat odvolání do 15 dnů od doručení písemného vyhotovení sdělení o tom, že jeho žádosti se nevyhovuje. Odvolání se doručuje ke Krajskému úřadu Středočeského kraje.

Článek 11

Podmínky pro poskytnutí dotace, omezení podpory a povinnosti konečného uživatele

  1. Dotaci lze poskytnout na základě řádně podané žádosti zpracované v souladu s Programem, po schválení orgánem Středočeského kraje, po podpisu smlouvy oběma smluvními stranami, tj. poskytovatelem a konečným uživatelem, po doručení, kontrole a schválení závěrečné dokumentace.

  1. Konečný uživatel může zahájit realizaci dílčího projektu ještě před podpisem smlouvy.

  1. Dílčí projekt musí být konečným uživatelem realizován na území Středočeského kraje. Dílčím projektem se rozumí projekt realizovaný konečným uživatelem v souladu s Programem.

  2. Konečný uživatel je povinen zrealizovat a dokončit dílčí projekt (tzn. výměnu starého kotle za nový zdroj)

    • do 24 kalendářních měsíců ode dne podepsání smlouvy oprávněným zástupcem Poskytovatele,

nebo

    • nejpozději do 31. 7. 2026, a to v té lhůtě, která z těchto dvou lhůt skončí dříve.

  1. Dílčí projekt je dokončen

    • dnem dokončení veškerých stavebních prací, dodávek, služeb, testů a zkoušek, které jsou součástí dílčího projektu a jsou doloženy relevantním dokumentem (např. faktura, dodací list, zpráva, protokol apod.),

nebo

    • dnem vyhotovení Zprávy o instalaci a uvedení nového zdroje energie do provozu, a to oprávněnou odborně způsobilou osobou,

nebo

    • dnem zajištění ekologické likvidace původního kotle v souladu se zákonem o odpadech (předání do sběrného dvora, sběrných surovin) a to tím dnem, který z výše uvedených dnů nastal nejpozději.

  1. Konečný uživatel je povinen doručit Poskytovateli závěrečnou dokumentaci dílčího projektu

    • do 20 pracovních dní ode dne ukončení dílčího projektu, nebo

    • do 40 pracovních dní ode dne podepsání smlouvy oprávněným zástupcem Poskytovatele, a to v lhůtě, která z těchto dvou lhůt skončí později.

  1. Konečný uživatel je povinen v rámci závěrečné dokumentace dílčího projektu doložit tyto dokumenty:

  1. kopii faktur/daňových dokladů za zrealizované práce, dodávky a služby,

  1. kopie bankovních výpisů dokládajících úhradu nebo potvrzení o transakci vydané bankou (originál bankovních výpisů si konečný uživatel uschová pro případnou kontrolu). Je akceptována i platba platební kartou, která musí být vždy prokazatelně doložena i bankovním výpisem. Příkazy k úhradě nejsou akceptovány. V případě hotovostní úhrady doloží konečný uživatel kopii příjmového daňového dokladu nebo účtenky (originál si konečný uživatel uschová pro případnou kontrolu),

  1. doklad o ekologické likvidaci původního kotle. Likvidace musí být provedena subjektem oprávněným k provádění likvidace3 tohoto druhu odpadu (např. sběrné suroviny nebo výkupny kovů, které jsou evidovány v Informačním systému odpadového hospodářství). Použijte vzor dokladu přílohy „Doklad o ekologické likvidaci původního kotle“ doplněný výkupkou/vážním lístkem, nebo výpisem z účtu o příjmu finanční částky za odevzdaný původní kotel. Z výkupky/vážního lístku musí být patrné o jaký druh kovu a typ kotle se jedná.

  1. fotodokumentaci nového zapojeného zdroje tepla, u tepelných čerpadel je nutné předložit fotodokumentaci všech částí (venkovní i vnitřní jednotky); fotodokumentace musí být v ostré a jasné kvalitě,

  1. kopie Zprávy o instalaci a uvedení nového zdroje energie do provozu – viz příloha „Zpráva o instalaci a uvedení nového zdroje energie do provozu“ zpracované oprávněnou odborně způsobilou osobou (dále jen „oprávněná osoba“). V případě obnovitelných zdrojů energie (OZE) vystavený oprávněnou osobou podle zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 ze dne 16. dubna 2014 o fluorovaných skleníkových plynech a o zrušení nařízení (ES) č. 842/2006 (tepelná čerpadla)4. Zpráva o instalaci a uvedení nového zdroje energie do provozu je požadována u doložení realizace dílčích projektů, které byly ukončeny po datu vyhlášení krajské výzvy, tj. po 26. 6. 2023. U dílčích projektů ukončených před datem vyhlášení výzvy, tj. před 26. 6. 2023 není Zpráva o instalaci a uvedení nového zdroje

3

  • Oprávněnost provozovny k likvidaci kotlového tělesa lze ověřit v internetové aplikaci „Registr zařízení“ https://isoh.mzp.cz/, kde je možné přes pole „Registr zařízení a spisů“ přejít do aplikace

Registr zařízení a spisů“. Po výběru „Vyhledávání zařízení“ a zadání bližší specifikace (např. vyplnění pole kraj, obec, ORP) je nutné vyplnit pole „Přijímaný odpad“ – přes ikonu „Otevřít seznam“ je třeba zvolit požadovaná katalogová čísla (16 02 14, 16 01 17, 17 04 05 nebo 20 01 40) a následně se před pole „Vyhledat v seznamu“ vygenerují jednotlivé provozovny. Pokud má provozovatel

zařízení uvedena dle platného Katalogu odpadů katalogová čísla 16 02 14 vyřazená zařízení nebo 16 01 17 železné kovy nebo 17 04 05 železo a ocel nebo 20 01 40 kovy, všechny pod kategorií „O“, tzv. ostatní odpad, je oprávněn vydat majiteli vyřazeného kotle doklad o jeho likvidaci.

  • §19 odst. 3 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech – provozovatel zařízení smí za přebíraný kovový dopad stanovený vyhláškou ministerstva poskytnout úplatu pouze převodem peněžních prostředků prostřednictvím osoby oprávněné poskytovat platební služby nebo prostřednictvím provozovatele poštovních služeb formou poštovního poukazu. O uskutečněných platbách je povinen vést evidenci.

  • § 18 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech – provozovatel zařízení je při převzetí kovového odpadu stanoveného vyhláškou ministerstva povinen zaznamenat kromě údajů podle § 17 odst. 1 písm. b) bodu 1 rovněž pravdivé údaje o fyzické osobě, která fyzicky předala odpad do zařízení, vést průběžnou evidenci těchto údajů a tuto evidenci uchovávat po dobu 5 let od převzetí odpadu; za účelem splnění této povinnosti je provozovatel zařízení oprávněn vyžadovat k nahlédnutí průkaz totožnosti této fyzické osoby.

4 Instalací se dle tohoto nařízení (kap. I, článku 2, odst. 20) rozumí „spojení dvou nebo více zařízení nebo okruhů obsahujících nebo konstruovaných tak, aby obsahovaly fluorované skleníkové plyny, za účelem montáže systému na místě, kde bude v provozu, včetně postupu, kterým jsou vodiče plynu systému spojeny dohromady za účelem uzavření okruhu, bez ohledu na nutnost systém po montáži naplnit“. Do definice instalace nespadají kompaktní tepelná čerpadla, která mají chladicí okruh hermeticky uzavřený ve venkovní jednotce a výstup z tepelného čerpadla se napojuje přímo na topnou vodu.

Košík

Kotlíkové dotace 2021-2027

Přihlásit se

Ještě u nás nemáte účet?

Zdarma vám spočítáme, kolik ušetříte!

1
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
Obchod
Oblíbené
0 položka Košík
Můj účet